رکورد جدید تقاضای طلا

رکورد جدید تقاضای طلا

داده‌های منتشر شده سه‌ ماهه توسط شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که "تقاضای جهانی طلا در مقایسه با سال گذشته ۴ درصد افزایش یافته و به ۱۲۵۸ تن رسیده است، که این رقم قوی‌ترین سه‌ ماهه دوم در سری داده‌های ما را نشان می‌دهد".

بالاترین سطح تقاضای طلا

صندوق طلا

این امر با توجه به شرایط کنونی جهان چندان هم تعجب‌آور نیست. تلاش برای ترور دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی، حمله اوکراین به روسیه و پیشروی در خاک آن و همچنین خاورمیانه‌ای که در آستانه تشدید بیشتر تنش‌های نظامی قرار دارد، تقاضا برای خرید طلا را افزایش داده است. همچنین باید افزود که بازارهای آتی اکنون به شدت، ۱ تا ۲ درصد کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا نشست سپتامبر را پیش‌بینی می‌کنند، که بدین ترتیب تقاضای قوی برای طلا نیز منطقی به نظر می‌رسد.

اگرچه تاکنون بیشترین تقاضا از سمت شرق بوده است، اما کاهش‌های پیش ‌روی نرخ بهره به عنوان یکی از قوی‌ترین عوامل محرک رشد قیمت طلا، سرمایه‌گذاران غربی را نیز به بازار جذب خواهد کرد. قابل توجه است کهETF های جهانی طلا در ماه ژوییه شاهد قوی‌ترین ماه خود از آوریل ۲۰۲۲ بودند و ۳/۷ میلیارد دلار ورودی داشتند. این سومین ماه متوالی ورود سرمایه به صندوق‌های طلا است. بانک‌های مرکزی نیز رکورد جدیدی برای میزان خرید طلا در نیمه اول سال ثبت کردند، به طوری که در نیمه اول سال ۲۰۲۴، مقدار ۴۸۳ تن طلا خریداری شد و رکورد سال گذشته با ۴۶۰ تن شکسته شد. ترکیه، هند و لهستان از بزرگ‌ترین خریداران بودند.

ذخایر طلا

به یاد داشته باشید که تمامی این اتفاقات پیش از نشست BRICS در ماه اکتبر در حال وقوع است، جایی که گزارش‌ها حاکی از پیشرفت به سمت یک واحد پولی با پشتیبانی طلا است. هم اکنون قیمت طلای فیوچرز دوباره به بالای ۲۵۰۰ دلار در هر اونس رسیده است و این در حالی است که سیکل تسهیل سیاست‌های پولی توسط بانک‌های مرکزی هنوز آغاز نشده است.